Esiintymisjännitys vaivaa yllättävän monia

On erittäin tavallista jännittää esiintymistilanteita ja lähes jokainen meistä on joutunut sen kokemaan. Silloin kun esiintymisjännitys alkaa rajoittaa elämää tai esiintymistilanteista tulee ylitsepääsemättömän ahdistavia, kannattaa miettiä keinoja tilanteen käsittelyyn.

Monet julkisuudessakin esiintyvät laulajat, näyttelijät ja juontajat ovat kertoneet avoimesti jännittävänsä esiintymistä. Osalle jännitys takaa sen, että tilanteessa pystyy venymään parhaaseen mahdolliseen suoritukseensa, osa taas kokee että jännittäminen rajoittaa onnistumista. Esimerkiksi supertähti Adele on kertonut kokemuksistaan todellisen lavakammon ja paniikkioireiden kanssa. Joidenkin tutkimusten mukaan esiintymispelko on maailman yleisin pelko, jopa kuolemanpelkoa yleisempi. Et siis ole tuntemuksinesi yksin.

Esiintymisjännityksen taltuttamisessa ensimmäinen askel on jännityksen tiedostaminen

Mitä siis tehdä jos esiintyminen lähestyy ja jännitys vaivaa? Pelkkä ajatus esiintymisestä saa kädet ja jalat tärisemään, vatsan kouristamaan ja ajatukset tuntumaan ahdistavilta. Olet varma, että kaikki tulee menemään pieleen etkä saan sanottua mitään itse esiintymistilanteessa.

Esiintymiseen pelkääminen on osittain kontrollin menettämisen pelkoa. Ihmiset pelkääävät, etteivät he kykenekään kontrolloimaan kehoaan ja esimerkiksi pyörtyisivät muiden edessä. Tämä taas tuntuu ajatuksena sietämättömän hävettävältä. Pelkoon saattaa liittyä esimerkiksi uskomus siitä, että olemme huonoja puhumaan julkisesti. Monesti vahvistamme vielä tätä käsitystä itsestämme olemalla hiljaa ja vetäytymällä yleisessä keskustelussa tai muissa tilanteissa missä pitäisi puhua.

Näiden ajatusten myötä esiintymisjännitykseen liittyvät vielä torjutuksi ja hylätyksi tulemisen pelko, pelko siitä, että tulee eristetyksi ”laumasta”. Kukapa meistä haluaisi vapaaehtoisesti kohdata epämiellyttäviä tunteita, pelkoa ja häpeää. Esiintymistä pelkäävät kuvittelevat mielessään uudelleen ja uudelleen sitä kaikista kamalinta mahdollista lopputulosta. Samalla he uskovat, että epäonnistuminen tässä kyseisessä tilanteessa olisi jollain lailla yhteydessä heidän arvoonsa ihmisinä. Tässä on siis yhdessä aikamoinen kasa ihmisen syvimpiä pelkoja.

Pelot ja uskomukset vaikuttavat meihin alitajunnasta käsin. Ensimmäinen askel niiden kohtaamiseen on tämän tiedostaminen. Esiintymisjännityksen käsittelyä auttaa, jos pystyt erittelemään siihen liittyvät pelot ja uskomukset pienempiin osiin. Tässä tärkeässä prosessissa on oleellista pystyä hyväksymään itsensä pelkojen kanssa ja tiedostaa niiden olevan osa sinua. Harjoittelemalla pelkoja voi lieventää tai niistä voi päästä jopa kokonaan eroon, mutta virheitä ne eivät ole. Sinussa ei ole mitään vikaa pelkoinesi.

Ota avuksi mindfulness-harjoitukset tai mielikuvat

Mindfulness-harjoitukset ovat kätevä tapa pelkojen käsittelyyn ja kaikkeen muuhunkin itsetutkiskeluun. Mindfulnessiin liittyy olennaisesti asioiden käsittely myötätunnon ja lempeyden kautta ja tämä on se ykkösjuttu myös pelkojen kohtaamisessa. Mindfulnessin avulla pelkojen ja muiden epämiellyttävien tunteiden kohtaaminen ennen esiintymistä helpottuu. Kun saat etäisyyttä omiin tuntemuksiisi, eivät ne pääse vaikuttamaan sinuun yhtä vahvasti. Vähitellen opit tiedostamaan, että vahvoiltakin tuntuvat tunteet ovat itseasiassa luonnollisia ja ohimeneviä reaktioita. Ne ovat myös varsin universaaleja.

Mindfulnessin avulla voi oppia tarkkailemaan kehossa tapahtuvia, jännityksen aiheuttamia muutoksia kuin ulkopuolisena ja objektiivisena tarkkailijana ja samalla hyväksymään ne. Käsien tai jalkojen tärinä, tai edes sanojen unohtaminen ei tee sinusta millään tavalla huonompaa ihmistä.

Sitkeä harjoittelu palkitaan

Voimakkaat tunnereaktiot vievät helposti mennessään ja onkin todella haastavaa olla lähtemättä siihen mukaan. Harjoittelemalla opit raivaamaan tilaa tunteen ja reaktion väliin. Kun siihen saa mahdutettua edes muutaman hengityksen, on paljon helpompi palata läsnäoloon ja suhtautua itseensä myötätuntoisesti h-hetkellä.

Peloilla on sinuun valtaa juuri niin kauan, kuin pakenet pelkoa aiheuttavia tilanteita. Kuulostaa hullulta, mutta tie toipumiseen on esiintymistilanteisiin hakeutuminen. Kun tekee jotain mitä pelkää ja onnistuu siinä, siitä jää aivoihin positiivinen muistijälki ja seuraavalla kerralla asian tekeminen on jo helpompaa. Vähitellen vääristyneet uskomukset kuten ”en ole hyvä puhumaan” väistyvät positiivisen palautteen myötä. Jos joskus tapahtuu pelkäämäsi epäonnistuminen, tulet huomaamaan ettei siihenkään kuole. Esiintymisjännityksestä ei välttämättä pääse koskaan kokonaan eroon, mutta esiintymisestä on mahdollista oppia nauttimaan.