Koti mukavan elämän tukena

Monella tuntuu että elämä kulkee vain omalla radallaan, ja siihen ei saa otettua hirveesti kontrollia, mikä aiheuttaa ylenpalttista voimattomuuden tunnetta ja uupumusta. Vaikka kaikkia elämän kuvioita emme pystykään kontrolloimaan, jokaisella on mahdollisuus laittaa lähiympäristössä pikku asioita kontrolliin. Tästä voi sitten saada lisä voimia niiden isompien juttujen kanssa paineluun. Lähiympäristön järjestelyn voi helposti aloittaa omasta kodista, ja kun tämä on kondiksessa, vaikka kaikkialla muualla asiat olisivatkin mullinmallin, ainakin pääset rentoutumaan rauhalliseen ympäristöön.

Makuuhuoneesta lepotila

Oman ympäristön järjestäminen kannattaa aloittaa makuuhuoneesta ja siellä usein sijaitsevasta vaatekaapista.  Nukkumapaikan kaoottisuus ja sotkuisuus voi vaikuttaa yleiseen mielialaan, sillä joka aamu sekasotkun keskellä herääminen ei varmasti laita päivää käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla. Järjestelyn voi aloittaa hyvinkin yksinkertaisista asioista. Tarvitsetko kaikkia niitä t-paitoja ja sukkia joita on vuosien varrella kertynyt hyllyjen täytteeksi. Vaatteiden läpikäyminen on usealle katarttinen kokemus, vanhojen rääsyjen pois heittämien onkuin iänkaikkisista murheista eroon hankkiutumista. Ne vaatteet jotka ovat edelleen käyttökelpoisia, mutta joita ei ole laittanut päälleen vuosikausiin voi viedä vaikkapa kierrätyskeskukseen muiden iloksi. Sopimattomista vaatteista eroon pääseminen saattaa nostaa myös sinällään mielialaa. Nykyinen ulkomuoto on jokaisen helpompi hyväksyä, jos kaapista ei löydy useita pareja farkkuja jotka mahtuivat edellisen kerran päälle kymmenkunta vuotta sitten. Usealle tavaroiden poisheittäminen on tunteellista puuhaa. Tähän voi ottaa avuksi esimerkiksi ison laatikon, johon käyttämättömät tavarat laitetaan karenssiin. Jos et ole koskenut laatikkoon kahteen viikkoon sen sulkemisen jälkeen, laatikko voi lähteä avaamatta kierrätyskeskukseen.Tavaroiden poistamisen lisäksi kannattaa miettiä kuinka levollinen makuuhuone tila on ylipäätään. Onko sänky ikkunaan nähden hyvällä paikalla, ja mikä on huoneen värimaailma. Luonnolliset värit, kuten vihreä ja sininen, rauhoittavat, kun taas kirkkaammat sävyt aktivoivat mielen. Sisusta makuhuone haluamallasi tavalla, ja valitse sekä tyynyt, patjat, että liina vaatteet omien mieltymysten mukaan. Vietät sängyssä niin suuren prosentin elin ajastasi, että materiaalien laadukkuuteen kannattaa santsata jonkin verran! Makuuhuone kannattaa pitää myös täysin nukkumista varten, ja jos mahdollista pitää tila mahdollisimman puhtaana elektroniikasta. Televisio makuuhuoneessa aiheuttaa usein unen määrän ja laadun vähenemistä, ja läppärit ja padit tuovat työympäristön tähän nukkumiseen tarkoitettuun huoneeseen. Jos tilan pyhitys täysin nukkumiselle ei ole mahdollista, pidä kiinni aikataulusta joka rajoittaa niiden käytön tiety ajan sisälle.

Makuuhuoneen lisäksi mieti missä kohdissa kotiasi vietät päivittäin paljon aikaa, ja santsata näiden paikkojen sisustukseen. Kaunis ja mieluinen ympäristö on helppo luoda yksinkertaisin ja halvoin konstein, mutta sillä saattaa olla suurikin merkitys mielialaan. Jos tykkäät viettää aikaa esimerkiksi kylvyssä, tee ammeen ympäristöstä itsellesi mini kylpylä tuoksuineen ja kynttilän valoineen.

Terveellinen keittiö

Koti ympäristönsä ilmapiiriä remontoivan kannattaa myös vilkaista keittiön kaappeihin. Kaikki meistä tietävät että sekä henkinen että fyysinen olo on parempi jos suurin osa syödystä ruuasta on terveellistä. Ensimmäinen askel ruokavalion uusiksi laittamiseen on ruokakaapin tarkastus, ja niiden ruokien pois heittäminen jotka eivät kuulu uuteen ruokavalioon. Tee mustavalkoisia päätöksiä, sillä jos kaapista löytyy esimerkiksi avattu keksipaketti, sen uudelleen ostamisen kynnys on seuraavalla kauppareissulla huomattavasti pienempi. Osta hyllyille hyvää ja terveellistä naposteltavaa, ja pidä huolta että jääkaapista löytyy tuoreita hedelmiä makean nälän yllättäessä. Jos elämä tuntuu liian kiireiseltä terveellisten tapojen noudattamiseen, viikoittainen kokkaus sessio saattaisi olla kokeilun arvoinen juttu. Varaa sunnuntai iltapäivisin muutama tunti, joiden aikan pilkot, sekoitat, ja kokkaat koko viikoksi safkat jääkaappiin ja pakkaseen valmiiksi. Näistä on sitten helppo napata lounasta mukaan työpaikalle, ja tukevampaa ateriaa illallispöytään.

Terveellinen keittiö