Metsä kutsuu nauttimaan!

Kehotamme usein lapsia lähtemään ulos ja nauttimaan luonnosta, mutta neuvo olisi hyvä muistaa myös aikuisena. Luonnossa oleskelu mm. alentaa verenpainetta ja metsään lähteminen alentaa kynnystä liikkumiseen. Luonto on todistetusti myös tehokas lääke masennukseen ja stressiin. Jo 20 minuutin oleskelu metsässä vaikuttaa aivoihin ja saa mielen paremmaksi. Myös metsän äänet ja tuoksut vaikuttavat positiivisesti hyvinvointiin.

Metsäntutkimuslaitos tehnyt tieteellistä tutkimusta metsässä oleskelun vaikutuksista ihmismieleen, aivoihin ja fysiikkaan. Päivittäin metsässä vietetyt 20 minuuttia alentavat verenpainetta ja lisäävät elinvoimaisuuden tunnetta. Metsähallituksen projektipäällikkö Kati Vähäsarja vahvistaa, että kuukausittain metsässä vietetyllä viidellä tunnilla on selkeä vaikutus hyvinvointiin.

Suomalaiset ovat aina eläneet lähellä luontoa ja viihtyneet metsässä. Jopa 96 prosenttia suomalaisista toteaa olevansa luontoihminen. Metsän vaikutusta hyvinvointiin on kuitenkin alettu tutkia tarkemmin vasta nyt, kun ihmisten kasvanut henkinen ja fyysinen kuormitus on lisännyt pahoinvointia, stressiä ja masennusta. Asiaa on tutkittu Suomen lisäksi mm. Englannissa, jossa tutkimuksissa on huomattu metsällä olevan vaikutus esimerkiksi lasten allergioihin. Vähäsarja selittää, että metsästä lasten iholle tarttuu hyödyllisiä bakteereita, jotka kasvattavat vastustuskykyä.

Tutkimukset metsän vaikutuksesta mieleen ovat edelleen käynnissä, mutta jo nyt on huomattu, että pelkkä metsän näkeminen ikkunasta vaikuttaa positiivisesti mielialaan. Pelkkä viiden minuutin pyrähdys metsään auttaa jaksamaan paremmin. Samansuuntaisia tutkimustuloksia on saatu Japanissa, vaikka luonto on siellä hyvin erilainen. Japanissa on keskitytty tutkimaan erityisesti metsästä erittyviä eteerisiä öljyjä ja niiden vaikutuksia mieleen.

Stressin vähentämiseen riittää pelkkä oleskelu metsässä. Jos siihen lisää liikunnan, saadaan myös fyysisiä hyötyjä. Metsä voi olla motivoiva paikka myös sellaisille liikkujille, jotka eivät tunne oloaan kotoisaksi ryhmätunneilla tai kuntosalilla. Metsä on matalan kynnyksen paikka liikunnan aloittamiseksi. Tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen Luonnonvarakeskuksesta vahvistaa, että liikunta tuntuu luonnossa kevyemmältä, eikä pitkäkään kävely metsässä tunnu samalla tavoin rasittavalta kuin esimerkiksi juoksumatolla.

Metsä on myös oivallinen paikka hengittää raitista ilmaa. On tiedetty jo pitkään, että saasteet pilaavat terveyden, mutta tuoreet tutkimukset ovat osoittaneet, että puhdas ilma parantaa sitä. Metsän kasvillisuus sitoo tehokkaasti ilmansaasteita. Tyrväinen korostaa, että mm. tämän takia on tärkeää ylläpitää viher- ja metsäalueita kaupungeissa. Ihmiset lähtevät liikkumaan sitä helpommin, mitä lähempänä luonto on.

Suomalaiseen mielenmaisemaan sopii hyvin puistonpenkillä, laiturinnokassa, metsässä tai rantakivellä istuskelu. Osaamme nauttia hiljaisuudesta, tuulen huminasta, lintujen laulusta ja laineiden liplatuksesta. Luonnossa on helppo keskittyä hetkeen, kun taas kiireinen arki muuttuu helposti suorittamiseksi. Metsä on oivallinen paikka muistuttaa itseään pysähtymään hetkeksi. Luonnossa voi harjoittaa mindfulnessia vain seuraamalla pilvien liikettä tai puiden huojumista.

Luonnossa liikkumisen tekee keveäksi myös ihmisen luontainen uteliaisuus. On mielenkiintoista tutkia mihin polku vie, mitä on seuraavan kulman takana ja mihin merenranta päättyy. Ihmiset hakevat luonnosta eri asioita. Toiset kaipaavat aktiivisia elämyksiä, jotkut pysähtymistä ja kolmannet piilopaikkaa. Vaikutukset hyvinvointiin ovat kuitenkin kaikilla samat.

Metsässä kulkeminen antaa monelle myös tietynlaisen turvallisuuden ja hyväksytyksi tulemisen tunteen. Luonnon kauneus on kaikkien saatavilla. Uhaton ympäristö saa elimistön palautumaan ja parasympaattisen hermoston aktivoitumaan. Metsä hyväksyy ihmisen juuri sellaisena kuin hän on, aidosti omana itsenään. Tällöin on myös helpompi olla läsnä.

Metsän positiiviset vaikutukset tapahtuvat osin automaattisesti ja huomaamatta. Hyvinvointia voi lisätä antamalla itselleen aikaa, keskittymällä hetkeen ja kuulostelemalla, miltä oma mieli ja kroppa tänään tuntuvat. Pelkkä hetkeen rauhoittuminen lisää usein toiveikkuutta ja kiitollisuutta, sillä valtaosa murheistamme liittyy uhkakuviin ja asioihin, joita ei ole vielä tapahtunut. Mene siis metsään ja kokeile, mitä hyvää juuri sinä saat sieltä mukaasi!