Mielihyvä ja hormonit

Tunteita ja tuoksuja. Jokaisella ihmisellä on elämänsä aikana erilaisia ajatuksia, sekä kokemuksia, jotka muotoutuvat positiivisiksi ja negatiivisiksi. Yksi vahvoista tunteista on mielihyvä, jota voi tuntea monessa eri tilanteessa. Mielihyvä voi elää, se voi vahvistua ja heikentyä tilanteen mukaan. Ihmiset tekevät välillä melko huonojakin päätöksiä saavuttaakseen mielihyvää. Se nimittäin motivoi ihmistä todella paljon, monestakin syystä. Pääasiassa se aiheuttaa kuitenkin tietynlaisia kemikaaleja aivoissa, jotka tuntuvat ihmisestä hyvältä. Dopamiini on sellainen hormoni, joka tulee välillä keskusteluissakin esille.Jotta ihminen pystyy hallitsemaan omia mielihalujaan, on tärkeää ymmärtää, miten dopamiini toimii ja kuinka addiktoivaa se loppujen lopuksi on. Osa ihmisistä pystyy käsittelemään sitä normaalisti, kun taas toisilla se saattaa jopa mennä hieman yli. Erilaiset elämäntilanteet voivat vahvistaa mielihyvän tunnetta. Se, mitä et kuitenkaan välttämättä tiennyt, saattaa yllättää. Mielihyvä on kytketty nimittäin täysin arkisiinkin asioihin. Mielihyvän saavuttaminen tulee esille, kun ihminen saa ruokaa tai vaikka nukkuu hyvin. Mielihyvä ei siis aina tarkoita ylenpalttista nautintoa, vaan täysin tavallisia asioita. Juuri ne tavalliset, mielihyvää aiheuttavat asiat pitävät ihmiset hengissä.Miksi ihmiskeho on rakennettu niin, että tavallisista asioista saa mielihyvää? Kun mennään ihmisen evoluutiossa taaksepäin, ihmiset toimivat eläinten tavoin vaistojensa varassa. Näitä vaistoja tuli kuitenkin jollain tavalla hallinnoida ja hyvin tehdystä työstä tai onnistuneesta asiasta elimistöä tuli palkita. Tämä on yksi teoria sille, miksi tietyt asiat tuottavat tietyissä aivojen alueissa juuri dopamiinia, eli mielihyvähormonia. Elimistön tulee tunnistaa, että mikä asia on hyväksi sille ja mikä ei. Jos vastaavanlaista järjestelmää ei olisi, ei keho tai aivot saisi minkäänlaista viestiä siitä, että asiat ovat hyvin.

Onnellisuuden ja mielihyvän ero

On tärkeää ottaa huomioon, miten mielihyvä eroaa muista tunteista ja miten dopamiini eroaa muista hormoneista. Mielihyvä on nimittäin hetkellinen tila. Juuri se hetki, jossa dopamiini kehittyy. Onnellisuus on kuitenkin enemmän ajattelutapa ja se, mitä ihmiset hakevat pitkällä tähtäimellä.

Onnellisuuden ja mielihyvän ero

Mielihyvä voi esimerkiksi olla erinomainen ruoka todella hyvässä ravintolassa. Sen hetken, kun nautit täysin rinnoin mahtavan makuista ruokaa, on se, kun aivoissasi kehittynyt dopamiini aiheuttaa sinulle mielihyvää. Onnellisuutta on vastaavasti se, kun ravintolaillallinen on jo ohi ja olet menossa nukkumaan. Hyvä mieli silti jatkuu. Mielihyvähormonia, dopamiinia, voi tulla yllättävissäkin tilanteissa. Esimerkiksi sosiaalinen media on erinomainen esimerkki. Useat tutkimukset ovat huomanneet, että suosio sosiaalisessa mediassa antaa vahvaa mielihyvän tunnetta ja aivot tuottavat hypotalamuksen tyvitumakkeissa jopa dopamiinia – isoissa määrissä.

Addiktoiva dopamiini

Juuri sosiaalinen media on se, mikä addiktoi, eikä pelkästään sen takia, että tekniset suunnittelijat olisivat tehneet hienoa työtä verkkosivujen suunnittelun osalta. Sosiaalinen media pystyy luomaan ihmisille hyvän olon tunnetta, sillä suosio tykkäysten ja kommenttien määrässä tuottaa mielihyvää. Dopamiini on addiktoivaa erinevissä määrin, mutta erilaiset, harmittomina pidetyt ympäristöt, kuten sosiaalinen media, ovat tulleet esille vasta viime aikoina. Dopamiinin kehitys aivoissa vaikuttaa muihinkin addiktioihin, kuten alkoholiin tai uhkapelaamiseen.

dopamiini

Voidaan siis sanoa, että dopamiini on keholle elintärkeä hormoni, mutta se saattaa olla vaaraksi, jos ei ymmärrä sen vaikutusvaltaa. Mielihyvä voi nimittäin nopeasti kehittyä nautinnoksi ja jos dopamiinin määrä ylittää normin, ihminen voi saavuttaa niin kutsutun euforian. Mielihyvä ei siis ole millään tavalla huono asia ja se kuuluu ihmisen elämään. Mitä enemmän ymmärrät mielihalujasi ja ajatuksiasi, sen paremmin pystyt tekemään ratkaisuja ja hyviä päätöksiä kaikissa elämän asioissa. Mielihyvästä tulee nauttia ja sitä tulee hakea, mutta maltillisesti.