Miten hallita ja vähentää stressitasoa jokapäiväisessä elämässäsi

Sekä akuutti- että krooninen stressi voivat aiheuttaa useita sairauksia ja johtaa muutoksiin käyttäytymisessä ja fysiologiassa. Käyttäytymismuutokset voivat olla tupakoinnin lisääntyminen, ruokailutottumusten ja liikunnan muutokset.Krooninen stressi voi usein johtaa harhaluulojen, masennuksen ja ahdistuksen kehittymiseen.

Tämä koskee erityisesti kroonisia stressitekijöitä. Nämä ovat stressitekijöitä, jotka eivät välttämättä ole yhtä voimakkaita kuin akuutti stressitekijä, kuten luonnonkatastrofi tai suuronnettomuus, mutta ne kestävät pidempään. Tämäntyyppiset stressitekijät vaikuttavat yleensä negatiivisemmin terveyteen.

tapaa hallita stressiä

1. Vältä kofeiinia, alkoholia ja nikotiinia. Vältä tai ainakin vähennä nikotiinin, kofeiinia ja alkoholia sisältävien juomien kulutusta. Kofeiini ja nikotiini ovat stimulantteja, joten ne lisäävät stressiä enemmän kuin vähentävät sitä. Alkoholi on rauhoittava, kun sitä käytetään suurina määrinä, mutta se toimii stimulanttina pienempinä määrinä. Siksi alkoholin käyttö keinona lievittää stressiä ei ole lopulta hyödyllinen. Vaihda kofeiinia ja alkoholia sisältävät juomat vedellä, yrttiteillä tai luonnollisilla hedelmämehuilla ja pyri juomaan tarpeeksi vettä, sillä tämä mahdollistaa kehon selviytymisen stressiä vastaan paremmin. Sinun pitäisi myös pyrkiä välttämään tai vähentämään puhdistettujen sokereiden saantia – niitä sisältävät monet valmiste-elintarvikkeet, ja ne voivat aiheuttaa energiaromahduksia, jotka saattavat johtaa sinut tuntemaan väsymystä ja ärtymistä. Yleensä on järkevää yrittää syödä terveellistä, tasapainoista ja ravitsevaa ruokavaliota.

2. Hanki lisää lepoa. Unen puute on merkittävä syy stressiin. Valitettavasti stressi häiritsee unemme määrää ja laatua, kun ajatukset pyörivät pään sisällä ja estävät meitä rentoutumasta tarpeeksi nukahtaaksemme. Sen sijaan, että luottaisitte lääkkeisiin, sinun pitäisi pyrkiä maksimoimaan rentoutumisesi ennen nukkumaanmenoa. Varmista, että makuuhuoneesi on rauhallinen keidas ilman muistutuksia asioista, jotka aiheuttavat stressiä. Vältä kofeiinia illalla, samoin kuin liiallista alkoholia, jos tiedät, että tämä johtaa unihäiriöihisi. Lopeta henkisesti vaativa työ useita tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta aivosi saisivat rauhoittua. Yritä ottaa lämmin kylpy tai lukea rauhoittavaa, vaatimatonta kirjaa muutaman minuutin ajan rentouttaaksesi kehosi. Sinun pitäisi myös pyrkiä nukkumaan suunnilleen samaan aikaan joka päivä, jotta kehosi tottuisi nukkumaanmenorytmiin.

3. Hallitse aikaasi. Toisinaan me kaikki tunnemme ylikuormittuneen ”Täytyy tehdä” -luettelon ja tämä on yleinen syy stressiin. Hyväksy, että et voi tehdä kaikkea kerralla ja aloita tehtävien priorisoimisen ja suunnittelun. Luo luettelo kaikista asioista, jotka sinun on tehtävä, ja luettele ne todellisen prioriteetin mukaisesti. Huomaa, mitä tehtäviä sinun on tehtävä henkilökohtaisesti ja mitä tehtäviä muut voivat tehdä puolestasi. Merkitse, mitkä tehtävät on tehtävä välittömästi, seuraavalla viikolla, seuraavana kuukautena tai kun aika riittää. Voit muokata sitä, mikä olisi voinut aloittaa ylivoimaisena ja hallitsemattomana tehtäväluettelona, ​​ja hajottaa sen pienempiin, hallittavampiin tehtäviin, jotka jakautuvat pidemmän aikavälin aikana. Jotkin tehtävät poistetaan luettelosta kokonaan valtuuskunnan kautta.

4. Opi sanomaan ”Ei”. Yleinen syy stressiin on, että henkilöllä on liian paljon tekemistä ja liian vähän aikaa tehdä se. Opettelemalla sanomaan ”ei” ylimääräisille tai merkityksettömille pyynnöille auttaa vähentämään stressiä ja voi myös auttaa sinua kehittämään enemmän itseluottamustasi. Jos haluat oppia sanomaan ”ei”, sinun on ymmärrettävä, miksi se on vaikeaa. Monille on vaikea sanoa ”ei”, koska he haluavat auttaa ja yrittävät olla mukavia ja miellyttäviä. Muille se on pelko konflikteista, hylkäämisestä tai jääneistä mahdollisuuksista. Muista, että nämä esteet sanoa ”ei” ovat kaikki itse keksittyjä. Et välttämättä halua vastata pyyntöön suoraan “ei”, vaan voit koittaa kertoa asian hieman kauniimmin ja varovaisemmin. Sen sijaan ajattele joitakin ennalta valmisteltuja lauseita, kuten: ”Haluaisin tehdä tämän, mutta…”

5. Puhu jollekkin. Vain puhuminen jonkun kanssa siitä, miltä sinusta tuntuu, voi olla hyödyllistä. Stressi voi estää sinua näkemästä asioita selvästi. Puhuminen asioista ystävän, työtoverin tai jopa koulutetun ammattilaisen kanssa voi auttaa sinua löytämään ratkaisuja stressiin.

5 tapaa hallita stressiä