Vinkit stressinhallintaan

Meillä kaikilla on stressiä – töissä, kotona ja tien päällä. Joskus voimme tuntea erityisen kovaa stressiä, koska meillä on huono vuorovaikutus jonkun kanssa, liian paljon työtä tai päivittäiset asiat vaivaavat mieltä, kuten juuttuminen liikenteeseen. Negatiivinen stressi voi estää sinua tuntemasta ja suoriutumasta elämästä parhaalla mahdollisella tavalla – henkisesti, fyysisesti ja emotionaalisesti. Mutta kenenkään elämä ei ole täysin stressitöntä. On tärkeää tietää, kuinka hallita stressiä elämässäsi. Kokeile yksinkertaisia vinkkejä stressinhallintaan.

1. Vältä kofeiinia, alkoholia ja nikotiinia

Vältä tai ainakin vähennä nikotiinin ja kofeiinin ja alkoholia sisältävien juomien kulutusta. Kofeiini ja nikotiini ovat piristeitä ja lisäävät siten stressitasoa kuin vähentävät sitä. Alkoholi lisää masennuksen tunnetta, kun sitä otetaan suurina määrinä, mutta toimii stimulanttina pienemmissä määrin. Siksi alkoholin käyttäminen tapana lievittää stressiä ei ole viime kädessä hyödyllistä. Vaihda kofeiini- ja alkoholijuomat veteen, yrttiteihin tai laimennettuihin luonnollisiin hedelmämehuihin ja pyrkii pitämään itsesi nestekylläisenä, koska se auttaa kehoasi selviytymään paremmin stressistä.

2. Hemmottele itseäsi liikunnan avulla

Stressiolosuhteet lisäävät stressihormonien, kuten adrenaliinin ja kortisolin, tasoa kehossa. Nämä ovat taisteluhormoneja, joita evoluutio on kovasti kytketty aivoihimme ja joiden tarkoituksena on suojata meitä välittömiltä ruumiinvammoilta, kun olemme uhattuna. Nykyajan stressi korjataan kuitenkin harvoin taistelulla tai pakenemisella, joten fyysistä liikuntaa voidaan käyttää korvikkeena metaboloimaan liialliset stressihormonit ja palauttaa keho ja mieli rauhallisempaan, rentoutuneempaan tilaan. Kun olet stressaantunut ja jännittynyt, mene reippaalle kävelylle raittiiseen ilmaan. Yritä sisällyttää joitain fyysisiä aktiviteetteja päivittäiseen rutiiniin säännöllisesti joko ennen työtä tai sen jälkeen tai lounasaikaan. Säännöllinen fyysinen toiminta parantaa myös unen laatua.

3. Nuku enemmän

Yritä rentoutua ennen nukkumaanmenoa

Unen puute on merkittävä stressin syy. Valitettavasti stressi myös keskeyttää unemme, kun ajatukset pyörivät päämme sisällä ja estävät meitä rentoutumasta ennen nukkumaan menoa. Sen sijaan, että luottaisit pelkästään lääkkeiden voimaan, tavoitteena tulisi olla maksimoida rentoutuminen ennen nukkumaanmenoa. Varmista, että makuuhuoneesi on rauhallinen keidas, ilman muistutuksia asioista, jotka aiheuttavat stressiä. Vältä kofeiinia illalla sekä liiallista alkoholia, jos tiedät, että tämä johtaa unihäiriöihin. Lopeta henkisesti vaativien töiden tekeminen useita tunteja ennen nukkumaanmenoa, jotta annat aivoillesi aikaa rauhoittua. Kokeile ottaa lämmin kylpy tai lukea rauhoittavaa kirjaa muutaman minuutin ajan ennen nukahtamista. Sinun tulisi myös pyrkiä menemään sänkyyn suunnilleen samaan aikaan joka päivä, jotta mielesi ja kehosi tottuisivat ennustettavaan nukkumaanmenorutiiniin.

4. Kokeile rentoutustekniikoita

Yritä päivittäin rentoutua stressin vähentämistekniikoilla. On monia kokeiltuja tapoja vähentää stressiä, joten kokeile muutama ja katso mikä sopii sinulle parhaiten. Kokeile esimerkiksi itsehypnoosia, joka on erittäin helppoa ja voidaan tehdä missä tahansa, jopa pöydälläsi tai autossa. Yksi erittäin yksinkertainen tekniikka on keskittyminen sanalle tai lauseeseen, jolla on positiivinen merkitys sinulle. Sanat kuten ”rauhallinen” ”rakkaus” ja ”rauha” toimivat hyvin, tai voisit ajatella itsestään vakuuttavaa mantraa, kuten ”Ansaitsen rauhan elämässäni” tai ”Antakaa minulle rauhaa”. Keskity valitsemasi sanaan tai lauseeseen; Jos huomaat, että mielesi harhailee tai olet tietoinen mielesi tulevista tunkeilevista ajatuksista, jätä vain huomioimatta ne ja palauta keskittymäsi valittuun sanaan tai lauseeseen. Jos joudut myöhemmin jälleen jännittyneeksi, toista sana tai lause vain hiljaa. Älä huoli, jos sinulla on aluksi vaikea rentoutua. Rentoutuminen on taito, joka on opittava ja jota parannetaan käytännössä.

5. Keskustele jonkun kanssa

Vain puhuminen jonkun kanssa siitä, miltä sinusta tuntuu, voi olla hyödyllistä. Puhuminen voi toimia joko vapauttamalla sinut pois stressaavista ajatuksistasi tai vapauttamalla osan rakennetusta jännitteestä keskustelemalla siitä. Stressi voi hämärtää arviointiasi ja estää sinua näkemästä asioita selvästi. Asioiden puhuminen ystävän, työtovereiden tai jopa koulutetun ammattihenkilön kanssa voi auttaa sinua löytämään ratkaisuja stressiisi ja panemaan ongelmasi perspektiiviin.