Meditaatio ja rentoutuminen

Nykypäivänä elämä saattaa olla hyvinkin stressaavaa ja kiireellistä. Nykyajan kaupunkilaiselämä on tehnyt elämästä hyvinkin hektistä, jolloin rentoutumiselle ei ole aikaa.

Töitä paiskitaan aamusta iltamyöhään, jonka jälkeen vielä suoritetaan pakolliset urheilut. Tällainen elämäntyyli ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole hyväksi kenellekään ja usein liiallisesta kiireestä ja stressistä aiheutuukin monia vaivoja. Yleisimpiä vaivoja ovat unettomuus, sairastelu ja osaamattomuus rentoutua. Rentoutuminen on yksi elintärkeistä asioista, joka pitää mielemme ja kehomme terveenä. Tämä auttaa pysymään nykyajan hektisessä elämässä mukana, ilman että aiheuttaa itselleen terveydellisiä ongelmia. Hektisessä elämässä rentoutumisen taito kuitenkin unohtuu helposti, joten usein rentoutumiseen pitää käyttää enemmän kapasiteettia. Jokainen kuitenkin löytää itselleen parhaan tavan rentoutua, joten mistään tietystä rentoutumisesta ei voida olla ehdottomia. Jokin mikä toimii toisella saattaa taas olla täysin mahdoton toiselle.

Meditaatio

Yksi nykypäivänä suosioon päässyt rentoutumismuoto on meditaatio. Meditaatio on saanut alkunsa Intiasta joogan mukaan. Tämän tarkoituksena on ollut alun perin buddhalaisuudessa kutsua jumalia ja saada yhteys niihin. Vanhin meditaatio muoto on nimeltään Rajajooga, joka on muun muassa vaikuttanut kristilliseen ja islamilaiseen meditaatioperinteeseen. Rajajooga on myös vaikuttanut muiden buddhalaisten maiden kuten Thaimaan, Tiibetin ja Korean Zen-meditaatioon. Zen-meditaatio on kuitenkin huomattavasti erilainen, kuin alkuperäinen rajajooga. Meditaatio on siis ikivanha perinne, joka on levinnyt eri muodoissa maailman jokaiseen maahan. Sitä on harjoiteltu eri muodoissa jo vuosisatojen ajan. Länsimaihin meditaatio on myös tullut jo vuosikymmeniä sitten, joten uusi laji se ei kuitenkaan ole.

Meditaatio on kasvattanut suosiotaan trendiin tulleen joogan kautta, jossa meditaatio on usein olennainen osa harjoitusta. Meditaatio tarkoittaa harjoitusta, jossa kehitetään sisäänpäin kääntyneenä itsetarkkailuna omaa mieltänsä. Tarkoituksena on saavuttaa erilaisia tietoisuuden tiloja, joilla on mahdollista saavuttaa sisäinen rauha ja tätä kautta rentouttaa mieli stressistä. Meditaatiossa ihminen pyrkii pääsemään täydelliseen itsetietoisuuden tilaan, jolloin on mahdollista saavuttaa sisäinen rauha.

Vinkin meditaatioon

Meditaatio saattaa kuitenkin olla joillekin haastavaa, nimittäin siinä tarkoituksena on saada kaikki arkiset ajatukset pois mielestä. Tällöin ajatus keskittyy pelkästään hengitykseen. Tarkoitus on saada mieli kokonaan puhtaaksi ja tyhjäksi jokaisesta arjen ajatuksesta, jolloin mieli pääsee nollaantumaan täydellisesti. Tämän jälkeen herätessään tuntee itsetietoisuuden ja mielen rentoutumisen. Tässä muutama vinkki, jonka avulla jokainen voi päästä meditaation alkuun.Aloita istumalla paikallasi täysin hiljaa, ilman mitään häiriötekijöitä. Tämän voi aloittaa vaikka istumalla vain 2 minuuttia päivässä ja lisäämällä aikaa joka kerta kun onnistuu tehtävässä. Tee meditaatiota joka päivä. Tämä auttaa oppimaan meditaation taidon nopeammin. Säännöllisyys auttaa myös kehoa kehittymään tehokkaammin, jolloin meditaatiosta tulee joka kerta helpompaa. Älä keskity liikaa oikein tekemiseen. Jos käytät kaiken energiasi miettiessä mitä teet ja teetkö sen varmasti oikein, menee koko meditaatiolta idea. Meditaation ideana on saada mieli tyhjäksi, joten liika miettiminen tekemisessäkin aiheuttaa häiriötä. Keskity kehoosi. Keskity yksitellen jokaisen kehosi osan rentouttamiseen. Aloita varpaista ja vie mieli pikkuhiljaa kohti päätäsi, rentouttaen vuorotellen jokaisen lihaksen on osan. Tällöin kehosi saa kokonaisvaltaisen rentoutumisen.

Vinkin meditaatioon

Yksi hyvä tapa tyhjentää mieli ajatuksilta on laskea hengityksesi. Tällöin ajatuksesi keskittyvät pelkästään hengityksen laskemiseen, jolloin mielen tyhjentäminen onnistuu helpommin. Muista pitää ajatus keskittyneenä pelkästään hengitykseesi, jolloin mielelläsi ei ole mitään muuta ajateltavaa kuin hengitys. Muista myös, että meditaation tarkoituksena ei ole sulkea kokonaan ajatuksia pois. Se on nimittäin kokonaan mahdotonta. Tämän sijasta tarkoituksena on keskittää ajatus yhteen asiaan eli hengitykseen.