Miten välttää loppuunpalaminen työssä ja menestyä

Kiire, aikataulut, suorittaminen ja stressi. Siinä varma tie kohti burnoutia. Nykyajan työympäristö on erittäin vaativaa, kiireistä ja saa ihmisen stressaamaan hyvin helposti. Pitää pärjätä ja näyttää, että pystyy työhönsä. Ei saa jäädä muita huonommaksi, sillä silloin voi menettää hyviä mahdollisuuksia töissä. Pitää vaan jaksaa painaa eteenpäin, vaikka tuntuu, ettei yhtään enää jaksaisi.

Juuri oman mielen ja kehon kuunteleminen onkin yksi tärkeimpiä asioita loppuunpalamisen välttämisessä. Ja samalla se ne ovat asioita mitkä suurin osa meistä unohtaa jokapäiväisessä elämässä. Monet burnoutin kokeneet ihmiset sanovat, että katsoessaan taaksepäin he näkivät vasta myöhemmin, kuinka selvästi kaikki burnoutin merkit olivat olleet esillä, mutta he olivat vain kieltäneet niiden olemassaolon.

Onneksi nykyään stressistä, työuupumuksesta ja burnoutista voidaan puhua avoimesti ja niistä löytyy paljon tietoa. Vaikka elämmekin aikamoisessa suorittamiskulttuurissa, on meillä usein käytössämme hyvä ja toimiva työterveydenhuolto. Nykyään myös työpaikoilla keskustellaan enemmän burnoutin oireista ja työntekijöitä opetetaan näkemään näitä oireita työkavereissaan.

Ennakoivat toimenpiteet

Työuupumusta ja burnoutia voi kuitenkin välttää, kunhan osaa kuunnella itseään ja omaa kehoaan. Ensimmäiset merkit ovat yleensä aina hyvin yksinkertaisia. Niihin voi liittyä unettomuutta, pahoinvointia, päänsärkyä ja ahdistuneisuutta. Jos näitä tuntemuksia alkaa tulla liian usein, kannattaa hetkeksi pysähtyä miettimään onko työtahti ollutkin liian kiireinen ja olisiko aika ottaa pieni lepotauko.

burnoutia

Voiko burnoutia sitten mitenkään välttää? Totta kai sitä voi! Ja niin kuuluukin tehdä. Erilaisissa ammateissa burnout voi tulla eri tavoin esille. Toiset ammatit kokevat paljon loppuun palaneita työntekijöitä ja ovat laadultaan niin stressaavia että burnoutista on muodostunut eräänlainen ammattitauti. Sitä voi kuitenkin estää ja toimia niin, että keho ja mieli pysyvät rentoutuneina kiireenkin keskellä.

Jos tiedossa on tiukka työputki, voi siihen valmistautua jo etukäteen. Se onkin ehkä kaikkein helpoin stressaava tilanne, mistä voi päästä yli. Joskus toki kiire tulee yllättäen ilman että siihen oli aikaa valmistautua. Mutta molemmissa tapauksissa tärkeintä on miettiä miten jakaa päivän työt ja millä aikataululla suunnittelee työn ja vapaa-ajan kulun.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Pätee erittäin hyvin myös stressin välttämiseen ja tulevan työtilanteen ennakointiin. On tärkeää suunnitella päivä niin, että siihen kuuluu myös lepohetkiä. Vaikka lepohetki olisi vain lyhyt aika, esimerkiksi astuminen hetkeksi ulos ja jonkin hyvän välipalan kuten banaanin syöminen, voi se olla riittävä aika kehon rentoutua. Kannattaa miettiä mikä itselle on paras keino töistä irtautumiseen.

Töistä voi myös kieltäytyä, vaikka se ei aina olekaan mahdollista. Mutta vastaan voi tulla projekteja, joihin voi yksinkertaisesti vastata ei, jos tietää että oma aika ei riitä ja oma henkinen hyvinvointi kärsisi liikaa lisätyömäärästä. Apua voi myös pyytää, kaikesta ei ole aina pakko suoriutua yksin. Sitä varten työkaverit ja työyhteisö on olemassa, että töitä voidaan tarvittaessa myös jakaa.

Tauotkin voi suunnitella niin, että ne eivät ole kännykän kyttäämistä ja tietokoneella istumista, sitä tulee todennäköisesti päivän aikana tehtyä muutenkin. Jos kävelypalaveri työkaverin kanssa on mahdollista, lähtekää ulos kävelylle. Jätä työt töihin tai kotiin ja käy mukavassa rantakahvilassa ihastelemassa maisemaa.

Kun burnoutin välttää ja sen merkit osaa ennakoida voi menestyä työssään paremmin. Hyvässä kunnossa ja hyvällä mielellä töitä tekevä työntekijä on tehokkaampi, joka näkyy suoraan työn tuloksissa. Menestyminen töissä on hyvän suunnittelun ja itsensä kuuntelemisen tulosta. Hyvät työntekijät eivät myöskään jää huomaamatta johtoportaassa ja heillä on paremmat mahdollisuudet edetä työpaikallaan.