Vinkkejä stressinlievitykseen kotona

Vinkkejä stressinlievitykseen kotona

Viime vuonna moni asia muuttui ja esimerkiksi etätyöskentelystä tuli entistäkin yleisempää. Vaikka ensin saattaa vaikuttaa siltä, että kotona työskentely on rennompaa ja paljon mukavampaa, ei se kaikille ole sitä. Monille voi olla vaikeaa erottaa vapaa-aika ja työaika toisistaan, kun töitä ei voi niin sanotusti jättää toimistolle. Ylityöt ja työasioiden miettiminen kotona tapahtuu monille herkemmin ja tämä tietysti myös saattaa lisätä stressiä. Toisaalta, moni myös menetti työnsä viime vuoden aikana ja koska uuden paikan löytämiseen voi mennä aikaa, myös heidän vapaa-aikansa on erilaista. Kotona oleminen ei ole aina helppoa ja elämässä tulee muutenkin vastaan monia vaikeita tilanteita. Minkälaiset asiat siis voivat helpottaa elämäämme ja ahdistusta kotona? Lue lisää, niin kerromme vinkkejä siihen, kuinka voit lieventää stressiä kotona itse.

Virkistävää tekemistä

Ensimmäinen vaihe on tietenkin se, että erottelet työajan ja vapaa-ajan toisistaan. Kuten aiemmin mainitsimme, voi tapahtua niin, että unohdut tietokoneen ääreen, vaikka työpäiväsi olisi jo loppunut. Yritä välttää töiden ajattelua parhaasi mukaan silloin, kun siihen ei ole tarvetta. Yksi hyvä tapa on tehdä niin, että pidät työasiat jossain tietyssä paikassa kotiasi. Olisiko mahdollista pitää yhtä kaappia vain töitä varten ja avaat sen vain silloin, kun työaika on alkamassa? Näin työt jäävät kaappiin, kun oikea aika koittaa. Kun olet saanut jätettyä työt taaksesi, seuraavaksi on hyvä keksiä mielekästä tekemistä. Pitkän työpäivän ja istumisen jälkeen paras tapa tuulettaa ajatuksia, on käydä lenkillä. Jo puolen tunnin lenkki virkistää kehoa ja mieltä, joten siihen ei tarvitse käyttää koko loppu päivää myöskään. Erityisesti metsässä kävelyllä on tutkitusti eniten positiivisia vaikutuksia mielialaan. Suomessa luonto on monella meillä ihan lähellä, joten sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Joskus sattuu eteen myös päiviä, jolloin sohvalla tai sängyllä makaaminen tuntuu parhaimmalta tavalta viettää vapaa-aikaa. Silloin voimme suositella esimerkiksi musiikin kuuntelemista. Tutkimusten avulla on todettu, että musiikki auttaa rauhoittumaan ja se vähentää myös stressiä. Musiikin ei kuitenkaan tarvitse olla tiettyä, voit vapaasti laittaa oman suosikkisi soimaan ja se auttaa sinua stressin hallitsemisessa.

Älä jää yksin

Älä jää yksin

Vaikka moni meistä saattaa ajatella, että ahdistuneena yksin oleminen on ainoa vaihtoehto, se ei kuitenkaan aina pidä paikkansa. Yksin ollessa on hyvä levätä ja valmistautua seuraavaan päivään, mutta ystävien ja perheen kanssa vietetty aika auttaa meitä myös. Puhuminen auttaa selvittämään omia ajatuksia ja yhdessä tekeminen on mukavaa vaihtelua arkeen. Tekemisen ei kuitenkaan tarvitse olla tarkkaan suunniteltua, nykyään monet perheet pitävät yhteyttä videopuhelun välityksellä. Tällä tavalla voit nähdä ystäväsi ja vaihtaa kuulumiset. Jos haluat vierailla heidän luonaan, voitte kokata ruokaa yhdessä tai katsoa elokuvia suoratoistopalveluiden kautta.

Tärkeintä stressinlievitykseen on se, että löydät parhaat keinot itsellesi. Osa meistä tarvitsee paljon omaa aikaa rentoutuakseen ja osa taas kaipaa läheisiä ympärilleen unohtaakseen stressin. Kun löydät omat keinosi, sinun on helppo suunnitella viikkosi ja täyttää vapaa-aika asioilla, joista pidät eniten. Stressi tuo mukanaan monia erilaisia haittoja, joten mitä nopeammin huomaat sen ja vaikutat siihen, sitä paremmin myös voit. Jos stressin taso alkaa nousta sietämättömäksi, on tärkeää hakea apua joko läheisten kautta tai suoraan ammattilaisilta. Yksin siis ei kannata missään nimessä jäädä, vaan itsesään kannattaa pitää huolta monilla erilaisilla tavoilla. Pienetkin asiat voivat tuoda paljon hyvää elämääsi, joten uudet harrastukset tai mielenkiinnon kohteet piristävät arkea varmasti. Kokeile siis erilaisia asioita ja valitse niistä parhain!